пʼятниця, 10 лютого 2017 р.


Тема:          В. Королів-Старий «Хуха-Моховинка»

 Мета: познайомити учнів із казкою  В. Короліва-Старого «Хуха-Моховинка» та його доброю «нечистою силою»;
проаналізувати казку пись­менника;
вчити вдумливо та виразно читати казку, знаходити опис зовнішності фантастичних істот, оцінювати вчинки персонажів даного твору з позицій гуманізму;
повторити особливості літературної казки та її ознаки;
розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спосте­реження,  відстоювати особисті погляди;
формувати кругозір, світогляд учнів;
виховувати  доброту, порядність, чуйність, уважне ставлення до ближнього,  пізнавальний інтерес до на­слідків власної праці, повагу до творчості митців рідного краю.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: текст твору «Хуха-Моховинка», мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II.      Відтворення і корекція опорних знань.
      - Який твір ми називаємо казкою?
      - Які ви знаєте літературні казки?
      - У чому відмінність літературних казок від народних?
      - Що в них спільне?
      /Аналіз порівняльної таблиці/
/Слайд №1/
      IIIОголошення теми, мети уроку.
      ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Зло, немов хвиля, б'ється об берег і повертається назад.
Г. Сенкевич
V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.
Вступне слово вчителя.
/Слайд №2/
Ми продовжуємо знайомитися з творчість казкарів. Серед них багато наших земляків. Це Олена Пчілка, Оксана Іваненко, Василь Симоненко, Анатолій Михайленко, Василь Королів-Старий 
/знайомимося із матеріалом слайду/.
 /Слайд №3/
-     Хто ж такий Василь Королів-старий і як його ім’я пов’язане з Полтавщиною? /опрацьовуємо матеріал підручника/.
 Казка письменника  відкриває для нас дивосвіт його фантастичних творів, знайомить із представниками доброї  «нечистої сили» має назву «Хуха-Моховинка». Увійшла вона до збірки «Нечиста сила».
/Слайди № 4 - 5/
-     Про що, на вашу думку, в ній ітиметься?
-  Як може вона починатися?
Сьогодні для роботи нам знадобляться знання з теорії літератури:
/Слайд №6/
Портрет (від фр.- зображати) - зображення зовнішності героя (обличчя, фігури, одягу, манери поведінки) як засіб його характеристики; різновид опису. Портрет - один із засобів літературного образу.
Образ художній - особлива форма відображення дійсності мистецтвом; зображення людського життя, окремих його боків в індивідуалізованій формі (одне з основних понять літератури). Об'єднує у собі загальне і часткове, уза­гальнення та індивідуалізацію. Реальне життя відбивається в художньому творі в художніх образах.
(Звертається увага учнів на портретну характеристику героїв казок     В. Короліва-Старого.)
Читання казки із зупинками, розгляд її змісту.
Робота з ілюстраціями.
/Слайди №7 - 10/
VІ.Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у виучуваному матеріалі і розкриття внутрішньої суті явищ і процесів.
Визначення теми, ідеї, основної думки, жанру, композиції казки.
Тема: відображення взаємозв'язку людини, доброї «нечистої сили» і при­роди; уславлення справедливості, всеперемагаючої сили добра над злом і лихом, підступністю і жорстокістю.
Ідея: засудження користі, бездушності (злий дід); возвеличення щирої дружби, взаєморозуміння зі світом природи, її гармонії з людиною.
Основна думка казки: Хухи не потребують подяки, вони роблять добро з повинності.
Жанр: літературна прозова казка з елементами фантастики.
Побудова казки.
Події у творі відбуваються протягом року (від зими до зими).
Вступ: знайомство з Моховинкою, її родиною; нещастя Хухи, в резуль­таті якого вона вимушена була шукати нового помешкання.
Основна частина: бідкання Моховинки, її зустріч з домашніми тваринами і людьми, жорстоке поводження злого діда з Хухою.
Висновок: Хухи рятують злого діда від смерті; добро перемагає зло.
Герої казки: Хуха-Моховинка, її родина; домашні кози Лиска і Оришка; діти; злий дід, Лісовик, Хо-Сукович.
Опрацювання змісту казки у формі бесіди за питаннями:
-     Як В. Королів-Старий описує риси характеру, якості Хухи?
-     Чому Хух по-різному називали? Від чого це залежало?
-     Опишіть Хуху. Знайдіть, як про це зазначено у казці?
-     Через що Хух не може побачити людина?
-     Чому Моховинка, яка залишалася без домівки, не могла жити з батьками або сестричками, хоча вони її запрошували до себе?
-     Як Моховинка допомогла козі Лисці?
-     Які стосунки склалися між Моховинкою і дітьми? У чому це вияви­лося?
-     Що свідчить про добре серце Моховинки, її чуйність, щирість? Наведіть приклади, посилаючись на текст твору.
-     Коли люди почали вірити в існування Хух?
-     Виразно прочитайте, як Хухи допомогли вижити злому діду.
-     Чим дід віддячив Хусі за допомогу?
- Чи вдалося В. Короліву-Старому на прикладі цієї казки відобразити «не­чисту силу» як добру, позитивну?
Переказ уривків казки за планом.
Орієнтовний план до казки В.Короліва-Старого «Хуха-Муховинка»
/Слайд №11/
1.Розповідь про Хух як істот.
2.Небезпека у помешканні Моховинки.
3.Звернення Хух по допомогу до Лісовика.
4.Пошуки Моховинкою нової домівки.
5.Життя Хухи в хліві для кіз.
6.Нещастя у хліві.
7.Дружба Хухи і дітей.
8.Поранення Моховинки злим дідом.
9.Повернення героїні до рідного сімейства.
10.Друга зустріч Моховинки зі злим дідом.
11.Моховинка з іншими Хухами рятує від смерті злого діда.
12.Подяка діда за добро Хухам.
VІІ.Підсумок уроку. 
Гра «Літературне лото»/на перегорнутому в шістнадцятеро аркуші паперу у кожному утвореному прямокутнику записати хороше слово, що характеризує Хуху-Моховинку/.
VІІІ. Домашнє завдання:
Підготувати усну розповідь на тему «Наступні пригоди Хухи-Моховинки».


Немає коментарів:

Дописати коментар