неділя, 12 лютого 2017 р.

Василь Симоненко "Цар Плаксій і Лоскотон"

Тема: В. Симоненко. «Цар Плаксій і Лоскотон»
Мета: Познайомити учнів із творчістю письменника-земляка;
показати, як художнім словом поет боровся з нудьгою;
провести паралель між народною і літературною казкою;
розвивати вміння аналізувати і робити висновки, чітко і послідовно викладаючи всі свої міркування;
виховувати доброту, оптимізм, справедливість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Збірки творів В.Симоненка, книги про нього, мультимедійна презентація.
Епіграф: «Я воскрес, щоб із вами жити…»
                                                             В. Симоненко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання.
ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань.
                               Клоуз-тест
/Слайд №1/
-        Казкою називається …
-        Літературною казкою називається...
-        Літературна і народна казка схожі тим, що…
-        Літературна і народна казка відмінні тим, що…
-        Серед письменників-казкарів ми зустрічаємо наших земляків. Це…
-        Василь Королів-Старий народився...
-        Він написав казки: …
-        Героями його творів були …
-        Іван Франко написав казку  …
-        У  ній розповідається про …
-        Указках зустрічаються числа …
-        У них завжди перемагає …
ІV. Повідомлення теми й мети уроку.
/Слайд №2/
V.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності і повідомлення теми, мети і завдань уроку.
VІ.Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
- З квітки - зав'язь, із зернини - колосок , з любові - життя, щастя, творення. Це пізналось Василеві Симоненкові рано, бо час повоєнний дарував більше роботи тяжкої, аніж дитячих розваг. У цьому гіркому дитинстві народжувалася любов до людей. Поет згодом до краю заповнив цим великим почуттям свої вірші. Могутній і безкраїй світ поезії В.Симоненка відкривають сьогодні все нові покоління, і кожен вбачає у поетові свого сучасника.
В.Симоненко увійшов до золотої скарбниці української літератури. Ми гордимося, що він наш земляк .
-     Повідомлення учня «Сторінки життя і творчості» /З використанням мультимедійної презентації .Слайди №3 - 6/
 Рольова гра «Розмова з Ганною Федорівною Симоненко - Щербань - матір'ю В.Симоненка.»
Кореспондент: « Грудень і січень - Василеві місяці.»
Мати: « Це правда. Народився він якраз на Різдво Христове. Хоч записаний 8 січня. Через 28 літ, 13 грудня, його не стало. Невимовно гіркі й трудні для мене ці місяці - день його народження і смерті.»
Кореспондент: «Яким найчастіше  пригадується вам ваш син?»
Мати: «І немовлям, коли несла через сніги додому. І пастушком, який дружив у Біївцях з глухонімим хлопчиком і дуже його жалів. І студентом, веселим, захопленим, життєрадісним.»
- Ганно Федорівно, чи є у вас рідня ?
-Наше поріддя ще від баби тонко пішло.
Дід рано завдовів і не женився. Така й батькова доля. Коли я піддівкою була, померла мати. Ото разом з батьком Федором і виховувала Василя.
Після смерті сина мою душу зігріває онучок Олесь та його дружина Ніна і наша втіха - Мирославця, правнучка.
- Чи любить син поезію?
- Батькова поезія йому болить. Бо він відчуває її серцем.
А воно ще змалку щемить за батьком. Скільки біди ми з ним укупі пережили, коли навіть ім'я Василеве забороняли згадувати, не те, що вірші.
Вивчитись Олесеві без батька не судилося, мати вийшла заміж, має менших дітей. Працює він робітником на залізниці. Якось його начальник довідався, що Олесь - син В.Симоненка, і запропонував «чистішу»  роботу. Онук відмовився. Гордість і вдача у нього батькові.
Розповідь учителя
Джерело творчості поета почало бити на благородній землі Полтавщини - землі пісень, легенд, народних переказів. Саме з цієї, найчистішої з усіх криниць криниці - симоненківські думки, якими він ділиться з нами і що ввібрав у себе  найдухмяніший запах хліба. Звідти і сила його, снага, натхнення, любов до людей, до України.
/Звучить пісня «Можна все на світі вибирати, сину...» /
Згадуючи свій родовід, Василь писав, що всі були талановиті. Природа наділила літературними здібностями й матір Ганну Федорівну. Є в неї зошит «Перлини поміж людей», де зібрані прислів'я, приказки в рідних Біївцях. Багато серед них придумані матір'ю поета. Знав влучне народне слівце і дід Федір, що виховував Василя.
Вірш «Серця знамено» Федора Гаріна (полтавця)
Рід Симоненка Василя іде з полтавських хлібодарів.
Як він любив свої поля, то сонця прагнучи, то хмари.
Як він любив весняний грім, як він любив весняну тишу...
Вертавсь думками в отчий дім, складаючи натхненно вірші...


Огляд виставки книг В.Симоненка
/Слайди №7 - 8/
 - Сьогодні ми познайомимось із казкою "Цар Плаксій і Лоскотон".
/Слайд №9/
 Йдеться у ній про неминучу перемогу правди над кривдою, про те, як важливо в житті бути справедливим.
Написана казка для сина Олеся, а дарував її багатьом дітям своїх друзів. Ось спогади Миколи Дашківського:
«Якось у вихідний день Василь прийшов до мене і попросив послухати його казку.
Вона була ним самим акуратно передрукована на машинці. Казка «Цар    Плаксій і Лоскотон»  мені дуже сподобалась. Я попросив залишити для сина, Вася узяв    рукопис і написав «Маленькому Сашкові Дашківському, щоб він завжди дружив зі сміхом. Від імені дядька Лоскотона дядя Вася». 
Потім, коли казка вийшла у видавництві «Веселка» окремою книжечкою, Василь подарував її, написавши : «Саші й Оксані   Дашківським, щоб   великі і щасливі росли.   30. III.63.Дядько Лоскотон.»
Робота над змістом казки
-Виразне читання   вчителем   розділів: «Дядько Лоскотон», «Арешт Лоскотона».
-Читання учнями розділу «Продовження весілля».
- Усне малювання.
- Робота з ілюстраціями.
/Слайди №10 - 16/
-Бесіда за змістом твору.
Метод «Світська розмова». Учні в парах дають оцінку казки, аналізують образи Лоскотона, царя Плаксія   та його дітей.
/Слайд №17/
Н -д: Вельмишановний, а визнаєте, що...
-Так, друже , я згоден з вами...
-Ви знаєте, мені подобається...
-А мені...
(Щоб вести «світську розмову», потрібно багато знати, уміти про це розповісти співрозмовнику. Сьогодні ми прослухаємо, як наші дами та кавалери вміють вести розмови про поезію, казку. Будь ласка, в центр балу запрошується пара ...)
Бесіда про народні й літературні казки, їхні спільні   й відмінні ознаки.
VІІ. Підсумки уроку
 - Робота в мікрогрупах (записати в зошити найголовніші тези змісту уроку).
Зразок на зворотній частині дошки :
-Народився 8 січня 1935р в с .Біївці Лубенського р-ну на Полтавщині.
-Помер-14 грудня 1963р. в м. Черкаси.
-«Цар Плаксій і Лоскотон», 1963р., в-во «Веселка».
Метод «Мікрофон». Кожен з учнів висловлює свою думку про урок, про те, що дізнався.
- Поясніть значення такої схеми:
«Схочеш сам піти в цей край, то маршрут запам'ятай:
Треба йти спочатку прямо,
потім вправо завертай,
А тоді поміж дубами
поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
чимчикуй, куди попало:
Як од втоми не впадеш –
в цю країну попадеш.»
(- Це країна, де й понині живе дядько Лоскотон.)    
VІІ.Заключне слово учителя
- Лоскотоном назвав себе Василь Симоненко. І сьогодні він із нами говорить мовою своїх творів, навчає, як треба жити. Геть нудьгу, зневіру! Дорогу сміхові, оптимізму!
Пам 'яті  В. Симоненка
Минають дні, роки, десятиліття,
А ти, Василю, завжди молодий …
Над прірвою віків, минувши лихоліття,
Сьогодні ти із нами, ти - живий !
Живий, бо все, що зв'язане з тобою ,
Не гасне в наших душах ні на мить.
І на могилу ми йдемо з журбою,
І серце так у кожного болить...
Болить у матері, у сина і у друзів,
І сумно нам без тебе у ці дні...
Та ген твоє ім'я на виднокрузі
Встає назустріч сонячній весні.
І пахне степом, голубіють ночі,
А човен твій пливе в казковий світ.
Ми бачимо твої веселі очі,
І мужній голос чуємо з тих літ.
А думи дідові додумають онуки,
Бо не стоїть земне людське життя,
І вірю я, що не було розлуки,
Не смерть була, а довге майбуття.
                          Микола Дашківський
Зверніть увагу на епіграф уроку.
- Чи це справді так, що Василь Симоненко «воскрес», щоб із нами жити? Як розумієте ці слова ?
ІХ. Завдання додому:
-Написати твір на тему…
/Слайд №18/


Немає коментарів:

Дописати коментар